PENGENALAN
- guru memaikan peranan sebagai pembimbing, penyelaras atau fasilitator.
- Ialah tempat murid dapat melibatkan diri, mengambil bahagian dan menumpukan perhatian dalam pembelajaran
- susunan dan reka bentuk fizikal di dalam bilik darjah
- sumber bahan pembelajaran
- ruang/sudut pembelajaran
- ruang pada dinding
- pencahayaan, pengudaraan dan perabot
- kebersihan
- susana selsa dan mesra
- bebas daripada ancaman bahaya fizikal
- perasaan diterima
- sensitif dan peka kepada perbezaan individu
- suasana yang meransang pembelajaran
- mewujudkan komunikasi terbuka dan menggalakkan perkongsian idea
- menggalakkan pembelajaran koperatif
- peluang yang sama untuk semua murid
(ialah kenyataan yang memaklumkan tingkah laku yang boleh diterima di dalm bilik darjah)
- ayat peraturan mesti ringkas dan jelas
- peraturan yang dibentuk seeloknya bermakna dan dipersetujui oleh murid di dalam bilik darjah dan akan lebih berkesan jika guru membentuk peraturan bersama murid
- hadkan bilangan peraturan
- peraturan adil dan bertujuan membantu proses pembelajaran
- selaras dengan peraturan sekolah dan tidak bercanggah dengannya
- DUA PROSES
- PENGUKURAN - penggunaan alat untuk mengumpulkan nilai kuantitatif atau maklumat pencapaian pembelajaran individu.
- PENILAIAN - proses membuat keputusan berdasarkan hasil daripada pengukuran.
- pentaksiran yang berkesan ada dua ciri:-
- kesahan - sejauh mana alat yang digunakan untuk mengukur menepati tujuannya atau mengukur perkara yang sepatutnya diukur
- kebolehpercayaan - merujuk kepada ketekalan ujian atau sejauh mana ujian yang sama dapat memberikan keputusan yang sama jika ditadbir beberapa kali dalam masa yang berbeza.
- dua bentuk pentaksiran
- formatif - sebelum dan semasa pengajaran. bertujuan mengesan kemajuan murid dan sejauh mana objektif pengajaran tercapai
- sumatif - dilaksanakan hujung semester atau penggal untuk memperoleh pencapaian murid dan bertujuan untuk pemberian gred dan sijil
- pentaksiran yang efisien dapat meningkatkan motivasi serta pembelajaran murid. murid terdorong untuk mmberikan perhatian dan berusaha lebih jika mereka tahu akan dinilai.
- pentaksiran yang tidak efisien boleh melemahkan semangat murid untuk belajar, menimbulkan rasa tidak puas hati, kurang bermotivasi dan mungkin masalah tingkah laku.
- kekerapan ujian dalam satu penggal atau semester
- tarikh ujian dan peperiksaan
- menggubal soalan ujian
- tempoh masa setiap ujian
- ujian atau peperiksaan mesti adil dan seharusnya dibentuk berdasarkan pengetahuan atau kemahiran yang telah diajar
- soalan-soalan ujian harus merangkumi tahap pemikiran selain daripada peringkat pengetahuan
- bincang dengan guru mata pelajaran lain
- murid dimaklumkan tentang ujian (membuat persediaan awal)
- biasakan murid dengan format ujian atau peperiksaan
- sediakan persekitaran selesa
- benarkan murid masuk awal ke kelas dan mengambil tempat duduk masing-masing
- murid seharusnya sudah bersedia 10 minit lebih awal. masa 10 minit digunakan untuk memberikan arahan atau peraturan
- mencatat kehadiran murid semasa ujian/peperiksaan
- pen tadbiran ujian dan peperiksaan mempunyai kesan ke atas sikap murid
- ibu bapa perlu menisi BORNAG MAKLUMAT MURID ia bertujuan untuk membantu pihak sekolah dalm pengurusan berkaitan hal ehwal murid.
- maklumat ibu bapa/penjaga
- tanggungan ibu bapa/penjaga
- maklumat murid
- maklumat bantuan yang diterima murid
- kad rekod persekolahan murid sekolah rendah 001R
- buku rekod guru kelas
- buku laporan
- buku kedatangan murid
p/s: ini ringkasan sahaja.. saya buat ini untuk mengulangkaji pelajaran dan sebgai rujukan
No comments:
Post a Comment